Halaman

BUKAN AKU -



Hannah menghempaskan tubuhnya di atas katil biliknya. Matanya mulai berkaca, masih tidak percaya. Fozi, jejaka yang berkulit sawo matang dan mempunyai rupa paras yang agak tampan. Orang yang selama ini dia kena sebagai teman lelaki kepada Ayu, Salah seorang sahabat karibnya. Dan dia tahu, Ayu sangat mencintainya, walau apa pun yang terjadi Ayu akan bermati-matian akan mempertahankan cintanya terhadap Fozi. Tetapi, kejadian yang tak disangka tiba-tiba terjadi. Fozi menyatakan cintanya kepada Hannah. Ini pasti akan menjadikan sebuah delima cinta..

"I sayang U. I love U..??"
"Apakah aku salah. Hannah..?"
"I rela putuskan hubungan I dengan Ayu, sebab I tak boleh tipu perasaan I pada U Hannah."
Kata-kata itu selalu terniang di telinganya. Beberapa jam yang lalu Fozi mengatakan semua yang ada di dalam hatinya. Masih tak habis berfikir, Hannah merasakan dunia tidak adil. Gadis yang sekarang bekerja di salah sebuah syarikat guaman menangis semahunya. walaupun tidak mengeluarkan suara. Moodnya untuk menyemak kes-kes anak guamnya hilang begitu saja. Nasib baik esok hari cuti, yang mana dia fikir adalah hari kebebasan ntuk meluangkan waktu dan membuang segala penat lelah yang dialami setelah 5 hari bekerja dengan kes-kes mahkamah.
"Ya.. Allah.. What happen with me..?" desis hatinya yang sering tertanya-tanya.
"Arghhh... Kenapa semua ini terjadi kepadaku?"
"Apa yang akan Ayu katakan kepadaku jika dia tahu semua ini? Apa pula yang akan teman-teman ku fikirkan pasal perkara ini?"
"Aku tak boleh... Aku bukan perampas teman lelaki orang! aku bukan perosak kebahagiaan orang!"


***


Lalu Hannah mencapai telefon bimbitnya dan menghubungi Assraf, sahabat sekali gus sepupu yang paling rapat dan paling sempoi dalam segala perkara dan yang paling penting cukup memahami dan mengerti setiap kali dia mengeluh kisah padanya.

“Tuutt… Tuutt… Tutt…”
“Hello, selamat malam, Rumah Mayat, sedia membantu”
“Kami akan melayani anda sebaik yang mungkin. Semua jenis mayat kami akan terima”. Hehehe…. Suara gurauan Assraf dengar dari kejauhan. Tetapi ia belum boleh berkata-kata, bibirnya masih kaku untuk meluahkan bicara. Suaranya serak, kerana hampir dua jam dia menangis.

“Hello, selamat malam, Rumah Mayat, sedia membantu”
“Kami akan melayani anda sebaik yang mungkin. Semua jenis mayat kami akan terima”. Hehehe…. Assraf mengulangi kata-katanya. Dan barulah dia mengucapkan kata-kata yang terdengar serak.
“Aku nak bersembang dengan kau Raff. Aku bingung, tak tahu nak buat macam mana..??”

Dan terus saja Assraf, dengan gurauannya menjawab.
“Waah,, mesti ada yang tak kena ni. Makan salah ubat ke.??”

Dengan nada malas serta suara serak Hannah menjawab.
“Aku serius ni, Kau ada masa tak nak dengar masalah aku?”

Dengan rasa ringan hati,menjunjung tinggi rasa persahabatan & persaudaraan. Tentu dengan versinya sendiri. “Ia… ada… maaf, buat sahabatku a.k.a sepupuku. apa yang tak kena ni.??”
“Macam ni Raff, kau kenal Fozi kan?”
“Ha ah, kenal. Boifren si Ayu kan? kenapa dengan mamat tu?”
“Tadi dia ada datang ke sini, dia kata, dia suka kat aku, dia memaksa aku jadi teman wanitanya.”
“Yess..!!”
“HUH, Yess. Tapi kenapa?”
“Aku bakal dapat sepupu ipar yang hensem” hehehe
“Arggghhh,, Assraffffff… tak nak laa gurau macam ni?? aku serius niiii!!!”. Suara tegas dan ada sedikir marah keluar dari mulut Hannah.
“Ok ok baiklah,, maaf sekali lagi ok. Tapi kenapa dengan kau ni memilih sangat,walaupun si Fozi tu rendah ayam serama, tapi tetap ada rupaa, boleh tahan apa?” kata Assraf menghiburkan hati Hannah.
“Bukan tu masalahnya, Kau tahu tak Ayu sangat sangat menyintai si Fozi.?? Dia sanggup bermati-matian mempertahankan cintanya hanya untuk Fozi seorang.”
“Ooo… begitu, jadi macam mana?”
“Aku bingung Raff, aku tak tahu, apa yang harus aku lakukan”.
“ahh tak yah fikirkan sangat lah, esok aku temankan kau ke rumah Ayu, setelkan masalah ini baik-baik. OK?”
“Hah,, kau gila ke apa Raff!!. Nak cakap perkara ni pada Ayu. Tak pasal-pasal aku dengan Ayu kan perang dunia ke tiga”. cepat saja Hannah mengeluarkan kata-kata emosinya. Dengan santai dan bijaksananya Assraf menjawab.
“habis tu... sampai bila kau nak pendamkan semua ni? Kalau Ayu sudah tahu pasti semuanya akan rasa aman & masalah clear...nak tak?, kebetulan esok cuti, aku pun cuti gak. Kalau tak nak tak pe!”.
fikiran Hannah menjadi buntu. Sama ada nak ikut cadangan Assraf atau tidak.
“OK, baiklah, tapi kau yang tolong cakapkan ok..??
“Aik. kenapa aku plak yang kena, ni masalah kau kan?”
Hannah memujuk manja . Dia tahu kelemahan Assraf. Dia tahu Assraf tak akan biarkan dia dalam kesusahan, tambahan dia tahu yang Assraf menaruh kasih kepadanya...
“Boleh lahhh, please. Tolong aku ye.., Kau kata kau sayang kat aku kan....”
"Sayang memanglah sayang. tapi kau tu je yang tak pernah nak sayang kat aku..."
Hannah hanya membisukan dirinya... bila Assraf perasan dengan situasi itu, Assraf terus bersetuju dengan permintaannya.
“Oklah, Aku nak tidur dah ni. Mengantuk sangat-sangat ni.”
“Ok,, makasih Raff. esok pagi terus datang ke rumahku ok..??”
“Ok.. OK... sok pagi buta lagi aku pegi rumah kau.. OK? Selamat malam. battery Hp da nak habis da ni. Bye.." "Tut..tut..tut..."
Assraf memutuskan talian. Dah menjadi perkara biasa, Assraf akan memutuskan talian sebelum dia...
Tetapi, Hannah tahu yang Assraf kepenatan setelah kerja seharian. Tambahan pula Assraf berkerja di bahagian kedoktoran, pasti sangat penat. berhadapan dengan 1001 macam ragam orang, tapi dia selalu membuat dirinya tersenyum seperti sekarang ini. Dan disebabkan itu jugalah dia menjadikan Assraf sebagai sahabat dan sepupu yang paling baik baginya. Walaupun dia tahu Assraf mengganggap dirinya lebih dari seorang sahabat dan sepupu.

Akhirnya, Hannah Bangun dari katilnya, lantas ke bilik mandi untuk mencuci mukanya yang kusam oleh air mata yang telah kering. Lalu merebahkan badan serta memejamkan mata. Kerana Hannah juga kepenatan, setelah seharian melayan 3 kes anak guamnya di mahkamah. Ditambah lagi Fozi yang baru je buat dirinya resaht, hampir terkeluar jantungnya.

***

Sabtu yang cerah adalah hari yang seronok bagi anak-anak muda. apatah lagi bagi mereka yang sudah mempunyai pasangan. Mereka pasti akan memanfaatkan momentum itu untuk berjalan-jalan atau mungkin untuk aktiviti lain. Tetapi, tidak bagi Hannah sekarang, yang sedang dilanda dengan sejuta masalah baginya. Ketika dia bangun, merasakan sungguh malas untuk membuat sebarang aktivti. Padahal kebiasaan di hari cuti begini adalah hari yang paling istimewa dalam hari-harinya. Dengan langkah lesuh, dia menuju bilik mandi untuk menyegarkan badan sebelum menanti Assraf datang. Hannah tidak mahu, Assraf membebel ketika dia datang, meihat dia belum mandi. Lagi pun Assraf janji nak datang awal pagi ni.

***

“Assalamualaikum… tok… tok… tok…”.
Suara Assraf memberi salam dan mengetuk pintuh rumah Hannah, Dan Shah, abang kepada Hannah yang sedang berada di ruang tamu menonton televisyen bangun untuk membuka pintu.
“Waalaikumsalamm..,,,, Haa kamu Assraf, dah takder keje ke, pagi-pagi ni mengetuk pintu rumah orang”. Dengan gurauan Shah berseloroh dengan Assraf. Tapi, seperti kebiasaan Assraf hanya melontarkan senyum khasnya untuk abang kepada Hannah itu, seolah tak mempunyai perasaan malu walau sedikitpun.
“Hehehehe… maaf, Abang Shah. Hannah ada..??”
“Hannah? Kenapa kau nk cari Hannah..!! Ada kat atas, baru selesai mandi kot”
“Dah. dok tercegat kat depan pintu je ke? Tak nak masuk?”
“Ok.. Ok.. Ok... apa la abang ni.. pepagi dah bising. hehe, cepat tua nanti. Hehehehe”
Kata Assraf sambil bergurau.
“Iskk.. budak ni...,kang ada gak yang aku bagi sarapan siku ni”
“Peace… Abang Shah. Peace… Maaaaafffff!!” Rayu Assraf kepada Shah agar melepaskan tangan dari tengkuknya.
“Hey.. Kenapa ni? Ada apa ni? pepagi lagi dah riuh setaman... macam budak-budak kecik aje”. Tiba-tiba Hannah muncul dari dalam.
“Dah.. dah.. abang pegi layan je tv tu..”, lalu abang Hannah kembali duduk di sofa melayan cerita di kaca TV. Hannah sudah faham betul dengan perangai Assraf dengan abangnya tu. al maklumlah sepupu yang paling rapat. Hannah langsung mengutarakan masalahnya kepada Assraf, dan mengajaknya ke rumah Ayu.
“Jadi,macamana..?? nak pergi rumah Ayu sekarang ke..??” tanya Hannah kepada Assraf.
“Tak lah, Bulan depan je boleh?”Assraf menjawab dengan gurauan. Akhirnya mereka berdua menuju ke rumah Ayu.

***

Tapi apa yang terjadi, tanpa disangka, tanpa dirancang, dan di luar senario, kalau bahasa drama tv. Sesampainya di rumah Ayu, Fozi dan Ayu sedang duduk di ruang tamu berdua seperti larut dalam kesedihan. Hannah melangkah lemas, ketika Ayu mempersilakannya duduk. Macam mana tak lemas... sahabat yang selama ini jadi pendengar setia ketika Hannah sedang dilanda masalah dalam hidupnya. Sekarang dia bersedih kerana dilema yang melanda dirinya. 10 minit mereka berempat membisu. Suasana menjadi sangat amat dramatik seperti di dalam filem OMBAK RINDU. Atau mungkin seperti babak di Ayat-Ayat Cinta ketika seorang lelaki itu dihadapkan kepada dua perempuan yang dicintainya. Assraf yang kuat bergurau senda itu pun hanya diam ikut larut dalam suasana pagi itu.
“Hannah… aku akan ikhlas jika semua ini yang terbaik untuk Fozi, semua ini memang sudah suratan. Hannah jauh lebih baik daripada Ayu. Please Hannah, bahagiakan dia. Kita akan tetap bersahabat.dan yang pasti pilihanya BUKAN AKU. Aku hanya nak mohon 1 permintaan saja, jangan pernah kau sakiti dia”. Ayu memecah kebisuan sambil meneteskan air mata.
“Tapi Ayu..??” belum selesai Hannah bersuara, sudah dipotong dulu oleh Fozi.
“Hannah, U percaya..kan. Semua akan jadi indah jika U menerimanya dengan tulus..?? Cinta ini akan mengalir seperti air di sungai. Cinta ini akan abadi jika U memang sayang dengan persahabatan ini. Ayu sudah terima dengan rela bahawa I untuk U, I hanya tinggal menunggu keputusan U”.
Pada masa yang sama Ayu tak mampu berkata-kata lagi, kepalanya berat untuk mendongak melihat Fozi berhadapan melafazkan kata-katanya sebentaru tadi. Jiwanya seperti akan keluar dari raganya.
Suara handphone berbunyi, Hannah dengan separuh sedar mengambil dan melihat “Fozi memanggil..”. Hannah baru sedar ternyata semua yang dialaminya adalah mimpi. Jantungnya masih berdegup dengan kencangnya. Darahnya mengalir dengan derasnya. Keringat dinginpun keluar. Adakah ini tanda akan bermulanya segala mimpi itu. Hanya Hannah dan Tuhan yang tau.


Tamat.....

notaKAKI: jangan marah ye. ending tak berapa superb.. biasalah tgh lalok pepagi buta ni. mata tak leh lelap n otak pun tak bekerja dengan baik. so terhasil lah cerpen pendek yang tak masuk akal ni.. haha...

Tiada ulasan: